Tempoh Darah Haid Selepas Bersalin

3Seseorang wanita perlu menentukan tempoh dan warna darah yang keluar sama ada hitam merah coklat kelabu atau kekuningan bagi membezakan sama ada haid atau istihadhah. Perut anda sering terasa sakit di bahagian bawah sebelah kiri atau kanan.


Klinik Dr Asmah Cawangan Kuala Ketil Info Darah Nifas Dalam Perubatan Darah Nifas Dipanggil Lochia Sebut Sebagai Lokia Lepas Uri Placenta Keluar Dari Rahim Akan Ada

Saya mengalami pendarahan selepas haid hampir setiap bulan semenjak lima tahun yang laluKebaisaannya pendarahan itu berlaku dalam tempoh dua tiga hari selepas saya habis haid dan belanjutan sehingga 5-7 hari.

Tempoh darah haid selepas bersalin. Darah istihadhah ialah darah penyakit yang keluar daripada azal hujung urat yang berada di bawah rahim selepas tempoh sebanyak-banyak haid dan selepas tempoh sebanyak-banyak nifas sama ada keluarnya istihadhah itu mengiringi kesan bekas darah haid atau tidak mengiringi darah haid. Ni la kisah nak dikongsiKak su ni anak dah 5 tapi setiap kali habis pantang haid mesti tak datangDari anak pertama sampailah anak yang ke 5Disebabkan risau takut mengandung sebab tu kak su buat keputusan untuk makan pil pereancangSelepas bersalin hari ke 30 kak su dah mula ambil pil perancangTapi anak ke 5 kak su dah tak ambil perancang. Biasanya wanita yang dalam proses berpantang akan mengalami darah nifas selama 40 hari.

Darah yang keluar selepas itu dikira darah haid. Salam doctor saya ingin bertanyakan satu soalan. Dalam kes ini wanita itu dianggap tidak bernifas.

Ini dipanggil sebagai darah nifas. Lochia rubra Pendarahan hari ke-2 hingga ke-4 yang paling berat pada beberapa hari pertama selepas melahirkan. Lokia tetap berat dan merah terang selepas minggu pertama.

Kaedah yang sama untuk menentukan puasa. Darah itu masih dianggap darah nifas sehinggalah 60 hari. Saya mula-mula mengalami haid ketika umur 12 tahun dengan tempoh haid yang normal selama 7 hari dengan kitaran haid 28 hari dan tempoh haid saya teratur.

Menurut kebiasaan perempuan akan didatangi haidh apabila dia meningkat umur 9 tahun biasanya waktu berumur 12 tahun. Hendaklah mengambilkira kebiasaan haid iaitu 6-7 hari sebagai tempoh haid dan yang bakinya adalah istihadhah. Tempoh nifas paling pendek selepas seorang wanita melahirkan anak ialah ialah seketika atau sedetik.

Ini dikenali sebagai pendarahan posnatum sekunder atau tumpah darah selepas bersalin post-partum hemorrhage. Kadang-kala pendarahan lebih berat dari biasa boleh berlaku 24 jam hingga enam minggu selepas bersalin. Jika keluar darah selepas 15 hari itu maka darah itu dikira darah haid bukan darah nifas.

Selepas bersalin pula seseorang wanita akan mengalami tempoh nifas buat beberapa lama. Selepas melahirkan anak wanita akan mengalami masalah turun darah yang keadaannya hampir sama dengan darah haid. Untuk tiga atau empat hari pertama selepas bersalin anda akan mengalami pendarahan merah yang terang sama seperti darah haid.

Dalam tempoh 60 hari itu jika darah masih keluar tidak harus ia mengerjakan solat puasa dan sebagainya lagi dari ibadah-ibadah yang mensyaratkan bersuci. Apakah perbezaan darah haid dan nifas. Ada wanita yang datang haid selepas bersalin 2-3 bulan dan ada juga yang tidak datang haid hingga melebihi 1 tahun.

Selepas hari ketiga atau keempat darah nifas biasanya menjadi lebih berair dan mulai dilihat berwarna merah jambu. Darah yang keluar lebih 60 hari dikira sebagai istihadah darah penyakit. Setelah 24 bulan melahirkan anak lelaki yang ke 2 haid selepas bersalin saya masih belum kembali.

Cuma bezanya purata hari yang diambil lebih panjang sekitar lebih kurang 2 minggu. Bersalin Normal Lebih Banyak Darah Nifas. Darah akan berwarna merah terang dan sangat banyak.

Berapa lamakah tempoh paling pendek bagi darah nifas. Fasa dalam tempoh pengeluaran darah nifas. Walau bagaimanapun kebanyakan wanita mengalami darah nifas yang lebih banyak selepas bersalin normal kerana darah akan keluar secara semulajadi berbanding wanita bersalin melalui pembedahan.

Adapun darah yang keluar sebelum bersalin maka ia bukan darah nifas tetapi darah haid di sisi mereka. Darah yang keluar selepas itu dikira haid. Kemudian tidak ada tempoh yang tetap bagi seseorang wanita untuk menjangkakan datangnya haid itu secara normal semula.

Saya ingin bertanya kepada doktor adakah darah haid sedikit merupakan perkara yang normal selepas bersalin dan adakah penyebab yang lain bagi masalah saya ini. Terdapat khilaf di kalangan ulamak dalam masalah ini. Jadi jika seorang wanita darah bersalinnya berlarutan selepas 40 hari mengikut pandangan ini.

Sebenarnya sama sahaja darah nifas yang keluar tidak kira bersalin normal atau pembedahan. Jika tempoh berhenti darah itu l5 hari atau lebih maka ia dikira suci yakni bersih dari nifas. Menurut pendapat ulamak-ulamak mazhab Syafiie.

Hal ini kerana darah keluar pada waktu tempoh minimum suci 15 hari selepas haid. Tempoh ini boleh berlanjutan sehingga 60 hari. Hakikatnya tempoh period selepas bersalin akan kembali berbeza-beza bagi setiap wanita malah durasi haid kembali selepas bersalin juga berbeza.

Jika masalah nifas berlarutan melebihi tempoh tersebut gangguan atau penyakit dalam rahim mungkin berlaku. Wanita A mendapati darah haid keluar pada 1-12 ogos iaitu selama 12 hari. Sementara jika belum cukup 15 hari masih lagi dinamakan darah nifas.

Darah haid adalah darah yang keluar daripada rahim perempuan yang sihat yang tidak ada sesuatu sebab. Terdapat tiga peringkat bagi pendarahan selepas bersalin darah nifas. Kemudian selepas seminggu darah keluar pada 19 ogos.

Jika ditakdirkan seorang wanita melahirkan anak tanpa keluar darah sedikitpun selepas bersalinnya dan keadaan itu berterusan hingga 15 hari maka ia dianggap suci secara keseluruhannya. Saya adalah seorang pelajar luar negara. Tempoh keluar darah haid berlaku minimum sehari semalam dan maksimum 15 hari 15 malam.

Sedangkan semasa anak sulung haid saya kembali selepas 6 bulan bersalin. Jika terhenti 15 hari kemudian darah keluar pula maka darah yang keluar selepas 15 hari itu dikira sebagai darah haid. Jika selepas 15 hari darah keluar itu dinamakan darah haid.

Kiraan tempoh suci antara dua haid. Mazhab Maliki berpendapat tempoh darah terhenti dalam masa nifas sehingga setengah bulan dikira bersih. Maka darah tersebut adalah darah istihadah.

Sekiranya darah terhenti kurang daripada 15 hari tempoh itu dikira nifas. Tempoh minimum bagi darah selepas bersalin ialah satu titik selepas bersalin atau dalam tempoh tiga hari.


Jamu Susuk Dara By Aprilshoppe Info Berguna Tahu Tak Kenapa Ibu2 Selepas Bersalin Dan Habis Pantang Ramai Yang Mengalami Masalah Miss V Berbau Antara Sebabnya Darah Bayam Tak Keluar


Fisiologi Kitaran Haid Portal Myhealth


Hormon Dan Kitaran Haid Portal Myhealth


LihatTutupKomentar