Tempoh keluar darah haid berlaku minimum sehari semalam dan maksimum 15 hari 15 malam. Perkataan nifas bermaksud kelahiran.
Tempoh Suci Dari Haid.
Tempoh suci antara nifas dan haid. Para ulama juga bersepakat bahawa terdapat dua jenis cara untuk memastikan seseorang wanita itu. Tambahan pula hukum wanita dalam istihadah mustahadah dianggap wanita suci dan boleh melaksanakan ibadah seperti solat puasa iktikaf dan membaca al-Quran. Untuk mengetahui darah istihadah ialah darah yang keluar dari rahim perempuan yang melebihi 15 hari dan malamnya atau kurang 24 jam dari tempoh haid dan nifas.
Darah istihadah disifatkan sebagai darah penyakit. Antara tanda atau alamat seseorang wanita itu suci daripada haid atau nifas ada dua. Bila jarak antara selesai melahirkan dengan keluarnya darah itu mencapai 15 hari 15 malam 360 jam maka darah tersebut tidak dihukumi nifas.
Suci antara haid dan nifas itu boleh kurang dari 15 hari baik itu haid dulu baru nifas jika kita mengikuti pendapat bahwa wanita hamil bisa haid dan ini adalah pendapat yang mutamad atau nifas dulu baru kemudian haid dan datangnya haid itu setelah nifasnya mencapai batas maksimalnya nifas yaitu enam puluh hari. Jadi antara tanggal 1 sampai dengan tanggal 9 dihukumi suci dan tetap wajib melakukan shalat. Rumusan yang dapat dibuat berdasarkan pendapat di atas istihadah merupakan darah yang keluar bukan pada masa haid dan nifas.
Tempoh minimum suci antara dua haid ialah 15 hari maksimum suci antara dua haid ialah tiada had dan tempoh suci kebiasaan haid ialah menyempurnakan baki sebulan selepas haid iaitu 23 atau 24hari Rujuk Raudah. Tempoh haid paling sekejap ialah satu hari satu malam dan tempoh yang paling lama ialah 15 hari 15 malam. Secara konklusinya kaedah kiraan tempoh suci antara dua haid sangat penting bagi membezakan darah yang keluar dalam tempoh haid mahupun darah istihadah yang keluar pada tempoh suci.
Syarat-syarat sah puasa ialah. Secara konklusinya kaedah kiraan tempoh suci antara dua haid sangat penting bagi membezakan darah yang keluar dalam tempoh haid mahupun darah istihadah yang keluar pada tempoh suci. Selain itu fuqaha mazhab Hambali mensyaratkan supaya darah yang melebihi tempoh maksimum nifas yang kebetulan atau bertepatan dengan masa kebiasaan haid.
Darah haid adalah darah yang keluar daripada rahim perempuan yang sihat yang tidak ada sesuatu sebab. Tambahan pula hukum wanita dalam istihadah mustahadah dianggap wanita suci dan boleh melaksanakan ibadah seperti solat puasa iktikaf dan membaca al-Quran. Jika tempoh berhenti darah itu l5 hari atau lebih maka ia dikira suci yakni bersih dari nifas.
Menurut pendapat ulamak-ulamak mazhab Syafiie. Sy puasa selepas suci dan pd hari ke 63 sy dapati a da tompokan darah awalselepas sahur tiasa tanda darah tetapi sy berasa ragu untuk berpuasaadakah ini nifas atau haid atau istohadha kerana sy menyusu anak sepenuhnya. Darah yang keluar selepas itu dikira darah haid.
Sama ada darah tersebut keluar berterusan selepas haid atau nifas yakni melebihi tempoh sebanyak-banyak haid atau nifas. Sekurang-kurangnya tempoh suci itu mesti 15 hari 15 malam ertinya antara dua haid mestilah 15 hari paling kurang tetapi tidak ada batasan tentang tempoh. Pengertian Haid Nifas dan Istihadhah.
Nifas berasal daripada perkataan نفس yang bermaksud keluar. Menjelang hari-hari akhir tempoh haid nifas warna darah haid nifas akan beransur-ansur berubah kepada warna yang lebih cerah. 3 Tiada sebarang keuzuran yang menghalang puasa.
Darah yang keluar melebihi tempoh maksimum nifas 40 hari bagi mazhab Hanafi dan Hambali manakala melebihi 60 hari bagi mazhab Syafie dan Maliki adalah dianggap darah fasad istihadah. Kering daripada darah itu bukanlah ditentukan dengan sekadar melihat tiada darah di permukaan faraj tetapi dengan memasukkan kapas ke dalamnya. Pitam dan gila yang berterusan sepanjang hari serta haidh dan nifas.
Tempoh minimum haid sehari semalam iaitu 24 jam tempoh maksimum haid ialah 15 hari 15 malam dan kebiasaan haid adalah 6 atau 7 hari. Darah tersebut keluar bukan selepas haid atau nifas tetapi ia tidak memenuhi mana-mana syarat haid. Sehingga karena mbak Jujuk masa sucinya belum mencapai 15 hari yakni masih 11 hari maka mb jujuk istihadhah 4 hari.
Fakta ini disebutkan dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji 281. Secara konklusinya kaedah kiraan tempoh suci antara dua haid sangat penting bagi membezakan darah yang keluar dalam tempoh haid mahupun darah istihadah yang keluar pada tempoh suci. Secara konklusinya kaedah kiraan tempoh suci antara dua haid sangat penting bagi membezakan darah yang keluar dalam tempoh haid mahupun darah istihadah yang keluar pada tempoh suci.
Jika warnanya putih bersih setelah dikeluarkan maka ia tanda bersih. Dalam tempoh hari-hari terakhir nifas warna darah nifas atau warna darah nifas akhir anda akan secara perlahan-lahan berubah kepada warna yang lebih cerah. Menurut kebiasaan perempuan akan didatangi haidh apabila dia meningkat umur 9 tahun biasanya waktu berumur 12 tahun.
Jika seorang wanita mutadah melihat darah berwarna hitam selama lima hari kemudian ia suci 15 hari kemudian ia lihat selepas itu darah kuning selama lima hari pula maka darah kuning itu adalah haid. Sedang yang dihukumi nifas sejak tanggal 10. Darah yang keluar selepas bersalin.
Perbezaan di antara Darah Nifas dan Haid dengan Istihadhah. Adapun tempoh 15 hari di antara darah hitam dan darah kuning itu dikira sebagai tempoh suci yang sempurna. Tambahan pula hukum wanita dalam istihadah mustahadah dianggap wanita suci dan boleh melaksanakan ibadah seperti solat puasa iktikaf dan membaca al-Quran.
Perempuan yang melahirkan anak dinamakan نفساء. Menurut Al-Imam al-Nawawi rh tanda terputusnya haid dan wujudnya suci adalah apabila berhentinya darah yang keluar dan cairan kuning dan keruh. Dan pembahasan ini juga merupakan salah satu bahasan yang tersulit dalam masalah fiqih sehingga banyak yang keliru dalam memahaminya.
Adapun jika kurang dari 15 hari maka ia masih dianggap berada dalam nifas mengikut pandangan yang rajih dalam mazhab. Menurut jumhur ulama terdapat dua cara untuk mengetahui dan memastikan bahawa seorang wanita. Antara salah satu syarat sah puasa ialah suci daripada haid dan nifas.
Manakala tempoh pada kebiasaan adalah enam atau tujuh hari. Secara konklusinya kaedah kiraan tempoh suci antara dua haid sangat penting bagi membezakan darah yang keluar dalam tempoh haid mahupun darah istihadhah yang keluar pada tempoh suci. Tambahan pula h ukum wanita dalam istihadah mustahadah dianggap wanita suci dan boleh melaksanakan ibadah seperti solat puasa iktikaf dan membaca al-Quran.
Tambahan pula hukum wanita dalam istihadhah mustahadah dianggap wanita suci dan boleh melaksanakan ibadah seperti solat puasa iktikaf dan membaca al-Quran. Pembahasan soal darah pada wanita yaitu haid nifas dan istihadhah adalah pembahasan yang paling sering dipertanyakan oleh kaum wanita. Apabila terputus darah yang keluar maka wanita itu menjadi suci sama ada selepasnya keluar lembapan berwarna putih keputihan ataupun tidak.
Dan boleh haid lagi di tanggal 30 atau 15 hari setelah haid pertama karena batas masa waktu suci antara dua haid adalah 15 hari.
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Al Kafi 1476 Tempoh Suci Antara Dua Haid
Pengurusan Darah Wanita Posts Facebook
Cara Mengira Hari Istihadhah Dan Hari Haid